30 maj 2012

All work and no play


Oj, vad jag är dålig på att uppdatera här. Men jag har i alla fall en bra ursäkt. Har varit inne i mitt nya manus och haft svårt att tänka på annat. Att skriva kan ibland vara som att vara förälskad: man glömmer bort att äta lunch (eller kommer på det när klockan är fyra på eftermiddagen), har svårt att koncentrera sig när folk pratar med en, ligger och vrider sig på nätterna och har ont i magen.

Mitt nya manus är klart, på det sättet att alla kapitel är färdiga. Men det betyder förstås inte att det är klart. Just nu håller jag på att läsa igenom det, och redigera. Häromdagen skickade jag det också till några goda vänner som ska läsa det och komma med synpunkter, innan jag skickar det till min förläggare Cecilia.

Hur färdig man är innan man skickar in ett manus brukar variera. En del författare skickar in några kapitel till sitt förlag för att kolla om de är på rätt väg. Andra skickar in ett synopsis. Själv gillar jag att vara så klar som jag kan bli, innan jag lämnar det vidare. Vilket återigen inte betyder att det är klart. Nya kapitel kan tillkomma, saker kan strykas, teman kan komma att utvecklas o.s.v.

På ett sätt är det skönt att jag är så inne i mitt nya manus, för då slipper jag oroa mig för recensionerna för min nya roman "Den första flickan skogen möter" som borde börja komma snart. Första recensionsdagen var i måndags, men med barnböcker brukar tyvärr inte tidningar vara så noga med sådant.

Men har i alla fall fått en fin recension på Barnboksprat. Om ni är intresserade av recensionsexemplar så hör av er till Rabén & Sjögren. Och maila gärna mig om ni är intresserade av en intervju!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar