18 jan. 2010

Gloomy Sunday



Egentligen borde jag ha lagt upp den här låten igår men då var jag för trött för något annat än pizza och Sherlock Holmes. I fredags spelade vi på AG, det var mycket folk och ösig stämning och jag hade på mig min T-shirt med påskliljor (som en hyllning till Oscar Wilde). På Gérard Depardieu på Landet var det tyvärr inte så mycket folk men de som var där verkade ha desto roligare. Det blev dans och till och med dj-extranummer! Kvällen slutade alldeles för sent i Gubbrummet på Spyan där min vän Martin Theander spelade skivor. Det var en väldigt trevlig kväll tack vare bra musik. Spy bar är annars långt ifrån mitt favoritställe. Först ska man stå utanför och frysa och försöka få vakterna att lägga märke till en. Och när man väl kommer in känns det som om man är där på nåder. När jag gick in hörde jag hur en av vakterna skällde ut en tjej som försökt smita in gratis. Han bara vrålade rakt i ansiktet på henne: "Är du helt jävla dum i huvudet?" Hela stämningen kändes så aggresiv att man började fundera på var man egentligen befann sig. På ett ställe man går till för att ha kul eller på en uppforstringsanstalt? Jag förstår mig inte på det där. En annan grej som jag inte förstår mig på är småflickorna som står och visar magen och trutar med läpparna som om de var uppstoppade djur på Biologiska museet. Jag har också varit en självupptagen och narcissistisk tonåring och jag vet att det kan vara ganska kul att var objekt. Men det blir ändå läskigt när det är så uppenbart att tjejer använder sina kroppar för att få status (d.v.s uppmärksamhet från äldre killar) medan killarna kliar sig i skägget och koncentrerar sig på att nätverka och dricka öl. Killarna behöver inte visa magen för att få status eller för att få knulla och uppfattas därmed automatiskt som seriösare och smartare. Det är orättvist. Jag menar, gissa vem som uppfattas som smartast, roligast eller trevligast? Den charmiga killen eller den posande tjejen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar