30 nov. 2011

Skrivtips

För att kunna bli författare måste man förstås gilla att skriva. Det kan låta självklart, men är inte så självklart som man kan tro. Många vill gärna skriva men tycker att det är jobbigt, kanske oroar de sig för vad folk ska tycka och får prestationsångest.

Men skrivande är lite som sex. Om man spänner sig och tänker på vad hen ska tycka (luktar jag illa? ser mina lår feta ut när jag ligger ner såhär?)så blir det sällan bra. Om man slappnar av och går in för att ha roligt däremot ...

När jag var barn skrev jag massor av små noveller, sagor och dikter. Jag gjorde egna tidningar och till och med manus. På den tiden fanns det ingen prestige i mitt skrivande - jag skrev bara för att det var så himla kul. Sedan började jag skriva krönikor i tidningar vilket ledde till mer journalistjobb. Det i sin tur ledde till att jag fick svårare att skriva "fritt". Jag kände press på mig att allt skulle bli bra. Och på 20-somethings lillgamla vis ville jag verka vuxnare och mer beläst än vad jag var. Gärna trycka in ett citat av Marcel Proust i texten - trots att jag knappt läst honom.

Det tog ett tag för mig att hitta tillbaka till det lustfyllda, men idag tycker jag att skrivandet är det roligaste jag vet igen. Precis som när jag var liten. Hur jag hittade tillbaka dit vet jag inte riktigt men kanske berodde det på att jag inte gav mig. Att jag lät mig själv misslyckas, men ändå fortsatte.

Här kommer några fler tips:

1. Läs massor av böcker och välj inte bara litteratur som känns "trygg" utan ta också böcker som kanske känns lite för svåra eller tunga. Oftast är de inte så svåra som du tror.

2. Allt måste inte bli perfekt direkt. Det blir det aldrig. Men det finns alltid tid för att gå tillbaka och ändra och pilla i texten.

3. Om texten påverkar dig - så att du blir generad, kåt, rädd, ledsen eller glad. Då finns det chans att den påverkar läsaren också.

4. Våga vara utlämnande. Även om det inte är en självbiografisk text så lämnar man som författare alltid ut en del av sig själv. Så måste det vara, annars blir det ointressant och platt.

5. Tänk inte "då när jag har semester och får massor av tid för mig själv - då ska jag skriva". Skriv när du hinner. En timme här, en timme där. Annars kanske det aldrig blir av.

6. Låt någon som du litar på läsa texten och komma med synpunkter. Man blir lätt blind för sin egen text. Feedback är jätteviktigt.

7. Om du hatar att lägga ner massor av timmar på research, så kanske inte en roman i 1800-talsmiljö är din grej.

8. Blir du refuserad så tänk inte att nu är det kört. Jobba istället på att bli bättre. Fundera över textens svaghet och styrka.

9. Ha inte så jävla stor respekt för skrivandet.

10. Ha stor respekt för dig själv och det du gör.

2 kommentarer:

  1. Väldigt bra tips :)
    Skriver själv väldigt mycket. För några veckor sen skrev jag klart min första bok, håller på med del två nu :)

    SvaraRadera