14 nov. 2012

Aktuell läsning


Böcker jag läser just nu:
Stina Aronson "Hitom himlen"
Karin Tidbeck "Amatka"
Iselin C. Hermann "Träd sår sig själva"

Böcker jag nyligen läst:
Felicia Stenroth  "Bilder som inte angår mig"
Sophie Adolfsson "Det känns konstigt att vakna i sin egen säng"
Liza Klaussmann "Tigrar i rött väder"
Ingrid Olsson "Önska bort, önska nytt"
Siri Spont  "Bara jag vågar"

Bok jag vill läsa:
Ida Pyk "Paris, chérie - Så där säger folk, alltså"

Bok jag längtar efter:
Sara Bergmark & Mats Strandberg i samarbete med serietecknarna Kim W Andersson, Karl Johansson och Lina Neidestam "Berättelser från Engelsfors"

Betrakta alla böckerna ovan som lästips! De som jag ännu inte har läst tror jag är bra ... Såg förresten att det nästan bara är kvinnliga författare på listan. Inget medvetet beslut. Men tydligen läser jag mest böcker skrivna av kvinnor.

Av böckerna är också påfallande många debutanter - Stenroth, Adolfsson, Tidbeck, Pyk och Klaussmann. Med andra ord: det kommer mycket nya böcker just nu av unga, begåvade tjejer. Himla roligt tycker jag! Behövs som motvikt till århundraden av gubbvälde inom litteraturen. Heja, heja!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar