26 nov. 2012

What would Doris Day do?




Doris Day heter egentligen Doris Mary Ann Kappelhoff. Hon var en av USA:s populäraste skådisar och känd som söt, helylle och äppelkäck. Men i verkliga livet var hon inte lika glad och sprudlande alltid. Hon hade minst sagt otur i kärlek, var gift fyra gånger men alla äktenskapen sprack. Jag gillar att hon inte är våpig i sina roller utan oftast lite bitsk och rolig. Bakom den käcka ytan finns en vuxen kvinna med skinn på näsan. Bland alla söta Hollywood-flickor framstår hon som en ganska vanlig kvinna. Hon hade kunnat vara en lärare, receptionist eller någons mamma. Bara lite mer vältränad och med tjusigt blonda lockar. Idag är hon nittio år! Mina favoritrullar med Doris (av de jag har sett, har många kvar på min att-se-lista):
  1. "Pillow Talk" (1959) Alltså, jag ääälskar den här filmen. Världens bästa romantiska komedi. Det riktigt sprakar mellan Doris och Rock Hudson. Man kan säga att de var den tidens motsvarighet till nittiotalets Julia Roberts och Richard Gere.
  2. "Lover Come Back" (1961) En till romantisk komedi med Doris Day och Rock Hudson. Innehåller missförstånd, rivaliserande, förälskelse ... ni vet. Och superfina kläder förstås! 
  3. "Send Me No Flowers" (1964) För er som liksom jag inte kan få nog av Doris + Rock så är den här filmen också sevärd. Inte lika skarp som de andra två dock.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar