21 nov. 2012

Så här skriver du sexscener

Ingen har väl missat att sex är i ropet i bokvärlden? Man kan diskutera den litterära kvaliteten på bästsäljaren Fifty Shades of Grey, själv skulle jag inte rekommendera den ... men en sak måste man ge den erkännande för och det är att den har öppnat dörren för vanligt folks snuskläsande. Det visar att det inte bara  är medelålders män i regnrockar som gillar att bli kåta under läsningen.

Jag har alltid gillat att prata, skriva och läsa om snusk. Kanske beror det på min danska släkt? Min ungdomsroman Söta pojkar är bara på låtsas fick i alla fall mycket uppmärksamhet just för sina realistiska sexskildringar. Nyligen släppte jag min första sexnovell Påfyllning. För er som själva vill skriva snusk tänkte jag därför ge några tips:

Tio tips för dig som vill skriva om sex:

  1. Om du börjar fundera över vad din mamma/partner/mormor/dotter/son kommer tycka om det du skriver så kan du lika bra låta bli att skriva något alls. Det kommer att märkas på texten om du håller tillbaka något eller censurerar dig själv. 
  2. För att få det att kännas i kroppen på läsaren måste du själv känna något. Tänk inte bara på själva händelserna utan lika mycket på dofter, smak, hörsel ...
  3. Skippa fåniga liknelser som ståndare och pistiller.
  4. När jag skriver om sex handlar det aldrig bara om sex. Oftast har jag en underliggande känsla i kroppen av ilska, sorg, saknad, förälskelse eller kanske bara eufori. Men sex är aldrig bara kroppar och rörelser. Det blir tråkigt. 
  5. Bort från porrfilmsklyschorna! Tjejen måste inte vara blond och ha jättestora bröst och killen måste inte vara vältränad och dominant. Det känns bara unket.
  6. Skriver man om sex mellan män och kvinnor går det inte att bortse från könsproblematiken. Pauline Réages klassiska sexroman Berättelsen om O handlar om en undergiven kvinna som domineras av män. Men som läsare förstår man att det är ett slags spel eller fantasi. Förstår man inte det, kan det som ska vara upphetsande kännas enbart obehagligt. 
  7. Porrnoveller är fulla av tjejer som får orgasm av att suga av en kille, eller att ha analsex - oftast är de skriva av män som inte verkar veta var klitoris sitter. Återigen, unket!
  8. Jobba på trovärdig dialog - bort med klyschorna.  
  9. Byt plats på personer. Vad händer t.ex. om den manliga chefen blir en kvinna? Eller tonårstjejen blir en medelålders man? 
  10. Jag har hört att sexscener inte får vara roliga. Men jag tycker visst att de kan få vara det. För sex är ju inte alltid bara skönt utan också pinsamt och jobbigt. Det vill man gärna få skratta åt. 

2 kommentarer:

  1. Bra tips! Funderade just på detta när jag stod och diskade i morse. Mina försök till att skriva erotik blir så filmiska att det blir abstrakt, saknar lite svett och saliv!

    SvaraRadera
  2. Bra grej att fundera på medan man diskar. :)

    SvaraRadera