28 mars 2010

60-talet, bäst på bild


Igår var jag på Vintagemässan på Strand. Efter en halvtimmes köande kom min kompis och jag in. Tyvärr var ganska mycket dyrt och trängseln gjorde det svårt att kolla på grejerna ordentligt. Men jag kom i alla fall hem med ett par mönstrade vita strumpbyxor och en pastellrosa sovtopp från 60-talet (tänk Mad Men) - båda helt oanvända i originalförpackningar. Och så hittade jag den roliga boken "Evas kalender" från 1964. Det är som en blandning av en veckotidning och en kalender med jättefina bilder, modereportage, tips på frisyrer, pyssel och fruktdrinkar och sådana ämnen som "Vill du bli en perfekt sekreterare?". Men allt var inte bättre förr. När jag läser avsnittet "Idealflickan - sex pojkar ser på flickor och berättar här för oss hur de tycker flickor skall vara och se ut" tycker jag förskräckligt synd om min mamma (som var 14 år då det begav sig). Bland annat står det:

"En flicka skall vara kul och framåt, "hänga med" i vad som händer och sker i världen. Hon skall samtidigt poängtera sin kvinnlighet genom att verka tillbakadragen. Aldrig skryta med "rik pappa" för att göra sig intressant. Inte skriva en pojke på näsan om hon råkar kunna något tekniskt bättre än han. Hon får aldrig tala om sitt utseende och sina kläder med en pojke."

När det gäller uppförande:

"En flicka skall verka - och helst vara väluppfostrad. En pojke lägger märke till hennes bordsskick och retar sig på om det är dåligt (även om hans eget bordsskick är det)."

Med andra ord - killen kan ha uselt bordsskick och vara skrytig medan tjejen måste vara oklanderligt väluppfostrad. Kvinnlig tillbakadragenhet - bah!


Man får också veta att en flickas hår ska vara rent och blankt. Däremot är det värsta pojkar vet färgat hår, i synnerhet vätesuperoxidat, pojkklippning, hellugg och hövolmar. Jag med mitt blekta korta hår med hellugg hade inte fallit dem i smaken precis....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar