28 mars 2010

Veckans stilikon: Shirley Temple





Få unga människor idag har förmodligen sett en film med Shirley Temple. Desto fler känner nog till att en alkoholfri cocktail blivit uppkallad efter henne. Shirley Temple var den första riktigt stora barnstjärnan i Hollywood. Häromdagen såg jag pekoralfilmen "The Little Princess" från 1939 med henne i huvudrollen. Med små käcka danssteg, korkskruvslockar och ett runt litet ansikte lyckades hon få hemmafruarna att snyfta "ack så bedårande" på sin tid. Idag känns det smått absurt att se det överspelade barnet utstyrt i all rysch och pysch. Men man kan ända inte låta bli att gilla henne. Jag tycker verkligen om hennes buspojkstil med kort lockigt hår, en randig T-shirt och en sjömanskeps på sned. Som lite äldre blev hon mer klassiskt snygg med lagd 40-talsfrisyr och röda läppar. Hennes bröllopsklänning är så vacker att jag dånar! Själv gifte jag mig i min mormors underbara brudklänning från 1949. Är ni ute efter något liknande så leta i vintagebutiker eller kolla med äldre släktingar om de har någon klänning att låna ut.

2 kommentarer:

  1. "Med små käcka danssteg, korkskruvslockar och ett runt litet ansikte lyckades hon få hemmafruarna att snyfta "ack så bedårande" på sin tid. Idag känns det smått absurt att se det överspelade barnet utstyrt i all rysch och pysch"

    pågår fortfarande 2010

    SvaraRadera
  2. Yo ha visto una pelicula con ella. Lo hace muy bien el papel. Ella tiene talento.

    SvaraRadera