3 mars 2010

Tonårsdrömmar




Jag såg biofilmen ”An Education” häromdagen som bygger på den brittiska journalisten Lynn Barbers självbiografi med samma namn. Mycket välspelat och snyggt om en skolflicka i 60-talets England som tjuvröker och drömmer om att åka till Paris. En dag träffar hon en äldre kille som tycks vara ett svar på alla hennes böner – men allt är inte som det ser ut. Jag kände igen mig i det där med att vara en tonårstjej som längtar bort och ut i världen. Längtan efter ett liv som är magiskt. I en uppsats i gymnasiet som handlade om vad man ville göra i framtiden skrev jag att jag ville bo i en vindsvåning i Paris.”Jag vill hellre vara olycklig än lagom glad” skrev jag. Mer än tio år senare drömmer jag fortfarande om Paris men jag är tillräckligt klok (vill jag gärna tro i alla fall) för att inte längre romantisera olycka. Men ändå, det är en smärtsam insikt när man inser att livet inte kan vara magiskt varje dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar