18 juni 2012

Att spela alla rollerna själv

När jag var yngre spelade jag teater under många år och drömde om att bli skådis. Men någon gång under gymnasiet insåg jag att det inte var min grej - jag ville hellre spela teater inne i mitt huvud än att stå på en scen. För faktum är att skrivande och teater har flera likheter. I båda fallen handlar det om att krypa in under huden på andra människor (eller varelser), att under en begränsad period bli till någon annan. Skillnaden är att man som författare spelar alla rollerna själv, regisserar och (förstås) skriver manus.

Skrivande för mig handlar mycket om att utforska mina egna känslor - men också om att förstå omvärlden. Men inte bara förstås. Själva hantverket, det här att leka med orden, är lika viktigt. Men på flera sätt är faktiskt skrivandet en slags teater eller rollspel. Eller helt enkelt en lek.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar