12 juni 2012

Lite recensioner

Tänkte att jag skulle sammanställa några recensioner av min roman Den första flickan skogen möter.  Hittills har det inte kommit jättemånga, men några stycken i alla fall.

 En riktigt fin recension kom i GP  där Kajsa Öberg Lindsten skrev: 

"Det blir spännande läsning, eftersom vi inte vet vart bokens dramatiska upptakt kommer att leda oss. Handlar den om en blodig tragedi, eller om en tolvårings överspända fantasier? Jag skall inte avslöja hur berättelsen utvecklar sig. Men till oroliga vuxna vill jag säga att den slutar bra, och på ett inkännande och trovärdigt sätt gestaltar spirande sexualitet, föräldrars ansvar och vårt oändliga behov av gränslös kärlek."

Tidningen Kulturen gav den full pott och Hallandposten skrev bland annat det här (recensionen finns inte utlagd på nätet):

"Eriksson Sandberg lyckas på pricken fånga känslan av att stå med ett ben i barndomen och med det andra vara på väg in i vuxenvärlden, vare sig man vill det eller inte. /.../
Den första flickan skogen möter borde helt enkelt vara given sommarläsning för alla blivande sjätteklassare, och för alla yngre som vågar…"
Camilla Jönsson, Hallandsposten

 Några bloggar som recenserat och gillat är Vrs blogg, Barnboksprat (som jag lagt ut tidigare) och Dagens bok.

Vet inte riktigt hur man ska göra med recensioner man inte är nöjd med, om man ska ignorera dem eller likt Strindberg höja näven och börja gasta om oförrätter. Det sistnämnda känns ju lite patetiskt, men att låtsas som att det regnar känns också fel. Man vill ju gärna förklara! Så jag lägger väl ut Svd också. Jag tycker att det är synd att recensenten verkar ha missförstått mig. Det är inte alls meningen att barnen som läser boken måste förstå Twin Peaks-referenserna. Det är mer av en present till de vuxna läsarna, och en eloge till David Lynch. Men att man inte förstår dem spelar  ingen roll. Linda Palm fungerar även utan Laura Palmer ...

Och ett feel-good-slut? Nja. Vill inte avslöja något, men bara för att en del saker faller på plats, betyder det inte att allt är ljust och fint. Tvärtom finns de mörka skuggorna kvar. Men att sluta en barnbok i total misär hade känts lite väl hårt, n'est-ce pas ? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar