28 juni 2012

Sweet (home) Alabama







Jag såg om den gamla nittiotalsrullen True Romance för ett tag sedan. Även om den är onödigt sadistisk (har aldrig gillat manusförfattaren Tarantinos frossande i våld) och även om filmens kvinnliga huvudperson Alabama är nördiga småkillars våta dröm (hon är lättklädd, gillar sex, paj och kungfufilmer och springer gärna iväg och köper bärs till sin kille) så får den mig att smälta. 

Mellan det älskande paret finns ingen cynism eller falskhet. Precis som tonårsfantasier om ögonblicklig kärlek som övervinner allt är det naivt - men också ljuvligt romantiskt.

Patricia Arquette i rollen som Alabama har alltid varit en stilikon för mig. Inte bara för att jag brukade få höra att jag var lik henne när jag var yngre (då jag hade precis samma frisyr och hårfärg). Jag gillar att henes stil är vulgär och slampig men samtidigt oskuldsfull och söt. Som det geniala att kombinera en hoodtröja med en leopardfuskpäls och Converse. Glamour är alltid bäst med en gnutta trashig vardag inbakad. Kanske att hon ska vara min inspiration även i sommar? Här är listan på det som behövs i så fall:

1. Spetsbh eller bikiniöverdel som syns under kläderna (gärna i stark 90's färg)
2. Aprikosfärgat läppglans
3. Stråhatt
4. Röd urringad klänning
5. Urringade, genomskinliga toppar
6. Uppvikta pojkvänsjeans
7. Converse
8. Rött läppstift
9. Körsbärspaj med glass
10. Tyvärr tål jag inte örhängen längre, annars hade jag haft stora dinglande plasthängen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar