14 dec. 2009

Hello Africa, tell me how you're doing!

Helgens Klubbland Stockholm på Debaser var fantastiskt fint ordnat av Svenska Musikklubben. Tjugo av Stockholms bästa klubbar spelade trettio minuter var. Det var som en godispåse där man kunde välja vilka karameller man ville. Inte mycket tid att hinna visa vad man gick för vilket ledde till en del skamlöst publikfrieri. Men också till att folk ansträngde sig mer än vanligt. Själv fick jag nästan panik för att tekniken krånglade men det löste sig fort som tur var. Bäst gillade jag Svenska Musikklubbens eget dj-set då de spelade flera av mina favoritlåtar, bland annat Ken Laszlos "Hey Hey Guy" och Desireless "Voyage voyage". Jag var också imponerad av Festa med Killar!s hysteriska balkandiscodans ovanpå stolarna men dansade kanske allra mest till Last Waltz svängiga hitkavalkad med country, twist och 70-talsrock. Ordet som sammanfattar kvällen bäst är dock Afrika. World music i technotappning verkar ha varit 2009 års klubbgrej. I ärlighetens namn är det inte riktigt min grej. Och detta trots att jag, tro det eller ej, har gått en kurs i afrikansk dans. Men jag gillar i de flesta fall musik som doftar storstad snarare än folkmusik. Hellre regnvåt asfalt än jord och hellre svarta nylonstrumpor och höga klackar än svettiga kroppar och bara fötter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar