17 dec. 2009

Topp tio-intervjuer!





Under mina år som journalist har jag säkert gjort minst hundra intervjuer med band och artister, såväl lokala indieband som jättekända. Jag är visserligen inte Fredrik Strage men en del tuffa grejer har jag i alla fall hunnit med. Och eftersom jag älskar fåniga listor - här kommer min topp-tio-lista över de roligaste intervjuerna ever, i alla fall av de som jag kommer ihåg just nu:

1. Robert Smith (The Cure), på ett hotellrum i London:
"Han var väldigt ödmjuk, trevlig och rar och pratade mycket. Dessutom såg han ut precis som jag hade tänkt mig med rött läppstift och kajalinramade ögon. Vi drog över intervjutiden och efteråt fick jag en flygväska av honom full med fuktkrämer och annat. Tyvärr vet jag inte var den är nu."

2. Stereo Total, hemma i deras lägenhet i Berlin:
"De hade en fantastisk lägenhet full med pinuppor, konst och bilder på Bardot och Serge Gainsbourg på väggen. Efter intervjun gick vi på loppis tillsammans och Francoise köpte en plastbrosch i form av en rosa nalle till mig."

3. Hanin Elias, hemma i hennes lägenhet i Berlin:
"Det var en rolig kontrast att först se henne som vanlig småbarnsmamma under dagen och sen se henne iklädd skyhöga stiletter på scenen på kvällen. Vi drack kaffe och pratade om porr och prostitution."

4.Righteous Boy aka Magnus Sveningsson från The Cardigans, hemma hos honom i Malmö:
"En riktigt skön kille. Ibland stämmer personkemin och ibland gör den inte det. Under denna intervjun gjorde den det. Efteråt fick jag ett mail från honom där han skrev att jag hade fångat honom på pricken."

5. Håkan Hellström, skivbolagskontor i Göteborg:
"Han var precis så som jag hade tänkt mig, supertrevlig, sprallig och social på det där göteborgska viset."

6. A Camp, skivbolagskontor i Stockholm:
"Jag var förälskad i Niclas Frisk när jag var liten vilket gjorde det extra spännande. Nina Persson var skitsnygg, snusade och svor mycket. Alla tre verkade grymt skärpta och schyssta."

7. Anna Ternheim, skivbolagskontor i Stockholm:
"Jag trodde att hon skulle vara lite blyg och ha håret hängande framför ögonen. Men hon var längre, snyggare och roligare än jag hade förväntat mig. Hon kändes som en smart kvinna med fötterna på jorden."

8. Motoboy, på ett fik i Malmö:
"Det är kul att intervjua en okänd demoartist och känna på sig att "det här kommer att bli något" och så blir det så. Intervjun var så trevlig att vi blev vänner efteråt och Oskar spelade på min 25-årsfest på Mejeriet. Det var hans andra livespelning någonsin."

9. Carl-Johan Vallgren, Ölcaféet i Malmö:
"Vi drack öl och pratade om Berlin, Paris, Serge Gainsbourg och kabaretmusik. Han var lätt neurotisk, rolig och arg."

10. Wu-Tang Killa Bees, Mejeriet i Lund:
"Jag skulle skriva ett reportage om hur det var att hänga backstage. Egentligen kan jag inte så mycket om hiphop så det kändes lite som att gå på tunn is men just därför var det kul. Oväntat är bra."

Och en liten lista på de tråkigaste intervjuerna.....

1. Sugababes per telefon:
"Jag gillar deras musik men de kändes alldeles för medietränade och uttråkade."

2. Fotbollsspelare i damlandslagen, Café Opera:
"Intervjuade fotbollsspelare och deras tränare på uppdrag av en reklamtidning. Jag kan nästan ingenting om fotboll och kände mig väldigt bortkommen. Dessutom kände jag inte igen någon och fick fråga vad alla hette. Det värsta var att jag en gång råkade säga "bandet" istället för "laget" till en tränare."

3. Alla anala indiepopband (ingen nämnd ingen glömd) som tar sig själva på för stort allvar....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar