26 sep. 2010

Snälla låt mig slippa bli en av Lanvins skitfula pälskappor (klia mig hellre bakom örat tack)


I DN:s söndagsbilaga skrev idag Maria Lindholm om att äkta päls blivit trendigt. På 90-talet ville supermodellerna hellre gå nakna än i päls men idag har massor av designers päls i sina kollektioner (av bland annat räv, lodjur och mink) och mängder av kändisar bär deras kläder.

Jag kan förstå tjusningen med päls, lyxen, den gammaldags Hollywoodglamouren och det lite farliga. I Leopold von Sacher-Masochs erotiska klassiker "Venus i päls" har den vackra Wanda på sig päls medan hon piskar sin kåta (och masochistiska) beundrare Severin halvt till döds. Pälsen symboliserar det djuriska hos kvinnan men också hennes grymhet.

Men jag tror inte att det är därför som modebloggare och artister idag struntar i det moraliskt förkastliga med att mörda djur enbart för sin fåfängas skull.Till skillnad från under 90-talet då jag var en tonårig vegetarian som protesterade utanför McDonalds har dagens individualistiska och konsumtionsinriktade klimat fört med sig skygglappar till alla. Folk bryr sig inte om det de inte ser. Om de inte ser rävarna när de dödas och flås, om de inte ser minkarna i sina trånga burar - ja då finns de inte.

Även om jag inte längre är vegetarian så får pälsindustrin mig att må illa. Köttindustrin är också otäck men ekologiskt kött från en frigående kyckling känns ändå försvarbart. Men att man kan döda fyrtio djur för ett enda plagg som någon dum kändis ska strutta runt i - det är ignorans som gränsar till ren ondska.

I DN:s artikel säger pälsivraren Mark Townsend från Saga furs, intresseorganisationen för de skandinaviska pälsfarmarna, att "det finns större problem än päls för den unga generationen. Globala uppvärmningen och pågående krig känns viktigare." Som att krig och miljöförstöring skulle rättfärdiga tortyr av djur? Att det finns större problem gör inte andra problem mindre.

Ett annat vanligt argument mot att bry sig om djur är att "människor är viktigare". Men jag tycker att man kan bry sig om både människor och djur. Dessutom hänger det ihop - samhällen där människor tar väl hand om sina djur gagnar även människorna. Djuren och människorna behöver varandra - men faktum är att vi behöver dem mer än de behöver oss...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar