17 nov. 2009

Fat bottomed girls, you make the rockin' world go round.


Min snygga vän B samlar på tjockislåtar. Sist jag träffade henne nere i Malmö spelade hon Queens ”Fat Bottomed Girls” tio gånger på raken samtidigt som hon kedjerökte och drack jordgubbscider (detta var kl tre på morgonen och jag antar att hennes grannar inte var riktigt lika glada som vi). Andra låtar man kan höra hos henne om man har tur är Sir Mix-a-Lots ”Baby got back” och den sjukt sexistiska men ändå rätt roliga ”Fat Girl Slim Girl” av Red Rat. Till saken hör att B själv har en fantastisk, kurvig figur som hon gärna framhäver med tighta plagg. Sist vi gick ut tillsammans bjöd bartendern oss på öl hela kvällen tack vare hennes korta American Apparel-kjol som fick henne att se ut som tagen ur en Jaime Hernandez-serie. Med andra ord – istället för att sträva efter ouppnåeliga ideal så må bra i den kropp du har! Läs Jaime Hernandez och du kommer att älska din stora rumpa. Lyssna på Queen och skaka höfterna istället för att ha ångest för något kilo hit eller dit.

När jag lärde känna B för sådär nio år sedan var jag själv en av de där jättesmala tjejerna som tränade hela tiden och drack lättmjölk men som ändå aldrig var riktigt nöjd med min kropp. Under gymnasiet hade jag dessutom kräkts och hetstränat i perioder (vilket jag var långt ifrån ensam om på skolan).

Jag kommer ihåg att hon lagade kyckling åt mig och jag sa att jag inte skulle ha något för att jag gick på någon löjlig diet. Men hennes avslappnade inställning till mat smittade av sig på mig och till slut satt jag där med kycklingflott kring hela munnen. Mätt, nöjd och glad.

Idag väger jag nästan tio kilo mer än vad jag gjorde då jag som nittonåring tyckte att jag var för tjock. Och jag älskar min kropp. Den är långt ifrån perfekt men den duger fint. Jag äter precis vad jag har lust med och tränar när jag känner för det (och för att det är roligt, inte för att jag måste). Jag önskar bara att jag hade varit så här förnuftig när jag var yngre. När jag tänker på hur mycket tid jag ägnade åt att noja över vikten blir jag förbannad. För att inte tala om alla njutningar jag förbjöd mig…

1 kommentar: