26 nov. 2009

Sorgligt

Såg på nyheterna igår om hur illa grisar på grisgårdarna behandlas och att de flesta gårdarna bryter mot djurskyddslagen. Skadade och sjuka djur, alldeles för trånga bås, dålig luft och till och med döda grisar i båsen var sådant som upptäcktes vid en omfattande undersökning. Det är svårt att förstå att människor kan bli så kalla. Jag är själv inte vegetarian (har varit tidigare) och tycker egentligen inte att det är fel rent principiellt att äta kött. Men dels tycker jag att man äter alldeles för mycket kött i dagens samhälle. Och dels är det fullkomligt oacceptabelt att låta djur lida i onödan. Jag mår fysiskt illa när jag hör om djur som misshandlas och missköts. Dubbelmoral? Ja kanske. Men jag tycker att man trots att man äter kött kan värna om djur. Levande varelser bör behandlas som sådana och inte som vilken annan fabriksvara som helst. Om ni känner att ni vill göra något så gå in på WSPA och skriv under deras kampanj för bättre djurvälfärd. På sidan finns också tips om hur man konsumerar med omtanke och lever en djurvänligare livsstil.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar