16 nov. 2009

Rosa skridskodrömmar


Jag såg en bild på ett par skridskor i en tidning häromdagen. Ni vet sådana där vita prinsessaktiga som man hade när man var liten och som var mycket svårare och tråkigare att åka med än killarnas svarta ishockeypjucks. Men ändå tänkte jag nostalgiskt: sådana vill jag ha. Framför mig såg jag hur jag åkte iväg med bussen till skridskobanan med rosiga kinder, mössa och vantar i vit fuskpäls, kort kjol och glansiga tights. Inte ens det faktum att jag nyss läst Joyce Carol Oates ytterst obehagliga roman ”Älskade syster” om en mördad skridskoprinsessa kunde avskräcka mig. För övrigt en bok som jag kan rekommendera (läs min recension här). Men så tittade jag ut genom fönstret och såg regn och tänkte – om jag inte ens orkar gå till gymmet nu, hur stor är chansen att jag masar mig iväg till skridskobanan? Jag som hatar att frysa. Förmodligen skulle de där skridskorna användas en enda gång och sedan bli stående i ett mörkt hörn längst in i garderoben. Men ändå… Tanken på att svänga runt på isen, få snöflingor i håret och hångla i skenet av stadens gatlyktor som John Cusack och Kate Beckinsale i "Serendipity" (2001) är fortfarande lika lockande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar