26 nov. 2009

Gulligt så det förslår




Har precis varit och shoppat loss på en av mina favoritbutiker Daisy dapper på Södermalm. Inriktningen och utbudet är gulligt 50-talsinspirerat med rosetter, pinuppor, leende hemmafruar, prickiga klänningar och körbärsörhängen. Av någon anledning får den här typen av prylar mig att bli elva år på nytt. Jag grips av ett häftigt köpbegär och vill ha allt i hela butiken. Hur kommer det sig egentligen att jag och så många andra tjejer går igång på detta romantiserade 50-tal och rosa lullull? Har det bara med de gamla vanliga trista könsrollerna att göra? Det skulle vara lätt att avfärda det som trams men jag tycker inte så. Jag tror att man mår bra av att ha gulliga saker omkring sig. När man ser en bild på ett sött djur eller på något fluffigt och rosa känner man sig lugnare. Det skulle faktiskt inte förvåna mig om det frigör endorfiner eller någon annan trevlig hjärndrog. Kan mycket väl vara en förklaring till varför supergulliga bloggar som Niotillfem är så populära eller varför sökkombinationen blogg och cupcakes får 163 000 träffar på Google.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar